vrijdag 13 augustus 2010

Week van de eenzaamheid

Eenzaamheid
Van 24 september tot en met 1 oktober 2010 wordt de week van de eenzaamheid georganiseerd door de Coalitie Erbij.
Een aantal maatschappelijke organisaties (14 organisaties) waaronder een aantal bekende zoals de Zonnebloem, het Leger des Heils , Humanitas, Nationaal Ouderenfonds enz hebben deze coalitie opgericht om gezamenlijk eenzaamheid onder de aandacht te brengen en om de eenzaamheid tegen te gaan.

Uit het eenzaamheidsonderzoek door TNS/NIPO in opdracht van de Coalitie Erbij blijkt dat één op de drie Nederlanders zich eenzaam voelt. Dat is nogal wat. Eenzaamheid komt voor bij oud, jong, gezond of zieke mensen.

Wat is de definitie van eenzaamheid?
Volgens Wikipedia is het gevoel van alleen zijn: geïsoleerd zijn van anderen. Het gevoel wordt omschreven als het ervaren van verschil tussen gewenste en aanwezige contacten. Er is dus een verschil tussen alleen zijn en je alleen voelen.
Iedereen heeft wel eens in zijn leven te maken gekregen met een gevoel van je alleen voelen.

Als ik terugkijk op mijn kindertijd kan ik mij herinneren dat ik wel eens door ruzie of andere oorzaken buiten de groep viel. Dat gaf mij een verdrietig en eenzaam gevoel. Ik wilde niets liever dan terug in de groep komen. Als dat uiteindelijk lukt voelde ik me helemaal opgelucht.

De ouders van een meisje uit mijn klas waren gescheiden en konden het niet zo goed vinden met elkaar. Als kind voelde ik dat zij met een naar gevoel rondliep. Later toen we volwassen waren en we elkaar weer tegenkwamen en we over onze kindertijd spraken kwam het naar voren.

Ze had het heel moeilijk gehad, voelde zich altijd heel eenzaam. Er was toen niemand met wie ze er over durfde te praten. Ze loste het op door heel aardig en lief te zijn voor iedereen. Later besefte ze pas dat ze op deze manier hoopte om veiligheid te vinden. We hadden het erover dat ze toen bij niemand haar verhaal kwijt kon. In deze tijd zou ze wellicht de kindertelefoon hebben gebeld.

In 2009 bestond de kindertelefoon 30 jaar. Amsterdam was in 1979 de eerste stad waarin de kindertelefoon van start is gegaan. Door registratie over welke onderwerpen de gesprekken gingen weten we dat in 1979 gezinsproblemen, seksualiteit en verliefdheid de top 3 vormden. Nu zijn dat seksualiteit, geweld en emotionele problemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten