zaterdag 14 augustus 2010

Week van de eenzaamheid deel 2

Eenzaamheid en jongeren

In mijn vorige blogpost heb ik geschreven over de week van de eenzaamheid. Van 24 september tot en met 1 oktober 2010 wordt de week van de eenzaamheid georganiseerd door de Coalitie Erbij.

Eerder heb ik geschreven over kinderen en eenzaamheid. Maar hoe zit het nu met de jongvolwassenen.Van sommige ouders hoor ik dat hun kinderen tussen de 22 en 30 zich redelijk alleen voelen. Deze jongeren schijnen niet meer zo makkelijk bv naar een discotheek te gaan om leeftijdsgenoten te ontmoeten.

Als reden hoor ik wel eens dat er in de discotheken teveel jongeren onder de 20 vertoeven en jongeren die zich van tevoren hebben ingedronken. Dat schijnt één van de reden te zijn waarom deze groep zich niet meer thuis voelt in de discotheek. Lid zijn of worden van een sportclub om daar anderen te ontmoeten hebben velen geen zin in.

Het bovenstaande wordt bevestigd door een artikel wat ik heb gevonden op internet binnenland.nieuws.nl met als titel “Eenzaamheid grootst onder jongeren in de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35 jaar (een onderzoek van TNS/NIPO).

Het gevoel eenzaamheid onder jongeren ontstaat vaak na een verbroken relatie of als er iets ineens in het leven verandert en dingen echt gaan tegenzitten. Zoals conflicten met ouders, gezakt voor examen of met een opgevoerde brommer gesnapt worden door de politie. Eenzaamheid kan ook ontstaan door wat je hebt of graag wilt hebben. Ook dit kan ervoor zorgen dat je je vaak eenzaam voelt. Anderen hebben het wel en jij niet.

Iedereen heeft het druk, druk en nog eens druk. Het lijkt mij daarom moeilijk om aan de geven dat je je als jongere eenzaam voelt. Mensen om je heen verwachten ook niet dat juist jongeren zich eenzaam kunnen voelen, men verwacht dat meer bij ouderen. Bureau Jeugdzorg van de GGZ (winnaar nationale jeugdzorgprijs) heeft over eenzaamheid en jongeren een goede informatieve pagina gemaakt speciaal voor deze doelgroep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten