zondag 15 augustus 2010

Eenzaamheid en ouderen deel 3

Van 24 september tot en met 1 oktober 2010 wordt de week van de eenzaamheid georganiseerd door de Coalitie Erbij


Volgens het CBS zal het aantal inwoners in Nederland stijgen en slaat na 2010 de “grijze druk” toe. Na 2010 zullen de eerste babyboomers de arbeidsmarkt gaan verlaten en op zich zelf worden teruggeworpen. Voor deze groep mensen begint dan een andere fase van hun leven.

Een groot deel van deze groep ouderen heeft geleerd met het internet om te gaan en zal via deze weg ook een deel van de sociale contacten in stand kunnen houden.

Dat er veel ouderen eenzaam zijn zal niemand verbazen. Een hoop dingen die vroeger vanzelfsprekend waren zijn dat nu niet meer. Denk bv aan de grote gezinnen van vroeger. Ik kan me herinneren dat er vroeger in mijn straat een aantal gezinnen woonden die 5 tot 10 kinderen hadden. Altijd een drukte van belang vooral als het avondeten bereid moest worden. In mijn herinnering werd er iedere dag voor een kazerne aardappels geschild. Als die ouders op leeftijd waren was er altijd wel een kind dat op visite kwam.

Tegenwoordig zijn de gezinnen steeds kleiner geworden of wonen de kinderen ver weg. Daardoor is het niet meer zo vanzelfsprekend dat kinderen op visite komen of voor hun ouders kunnen zorgen. Men verwacht dat ouderen zelfstandig zijn en voor zich zelf kunnen zorgen.

Een verontrustende ontwikkeling vind ik de bezuinigingen in de zorg. Behalve dat er minder geld beschikbaar voor zorg heeft het verzorgend personeel ook veel minder tijd om echte aandacht of een praatje te houden in de thuiszorg als wel in de verpleegtehuizen.

Ik weet nog vanuit mijn periode als bejaardenverzorgster dat op Moederdag iedereen de verwachting had dat kinderen op bezoek zouden komen. Van een aantal moeders kwamen er inderdaad kinderen op bezoek. Maar niet bij iedereen. Het verdriet was dan van de gezichten af te lezen. Er ontstaat dan een behoefte om aandacht die dan niet gegeven kan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten